Výprodeje během amerického Black Friday již zasáhly víceméně celý svět. Lidé se těší na vyšší slevy, díky nimž mohou ušetřit značnou peněžní částku. Společnosti se naopak mohou radovat ze zvýšeného zájmu o jejich produkty. Kteří prodejci však vystoupí na vrchol v tržbách a kde bychom mohli investovat kvůli výprodejům během Black Friday?
E-commerce v čele Black Friday
Nákupní šílenství jménem Black-Friday obvykle začíná po americkém svátku Dne díkůvzdání. Během těchto svátků je vyšší šance na výdělek pro online, protože lidé jsou většinou doma. Amazon letos začal s poskytováním slev mnohem dříve, a to 4. října. Důvodem byly údajně obavy z výpadků v dodavatelském řetězci a různá prodlení. Na druhé straně Black Friday nemusí vždy znamenat zvýšení celkových tržeb společnosti. Některé firmy zaznamenaly pokles zisku, protože lidé se během pandemie nevrátili do kamenných obchodů, tedy prodej zůstal pouze v online prostředí.
V roce 2020 nezávislé společnosti prodávající na Amazonu překonaly celosvětové tržby v období prodeje od Black Friday do Cyber Monday v hodnotě 4,8 miliardy dolarů. To znamená, že tržby se zvýšily oproti prodeji z roku 2019 až o 60 %. Hodnota akcií společnosti Amazon stoupla za poslední měsíc přibližně o 8 %.*
Problémy během Black Friday
Z důvodu vysokého náporu kupujících po zveřejnění slev se musí mnohé firmy strategicky připravit na možné problémy. Mezi nejčastější hrozby patří hlavně nedostatek zaměstnanců skladů, řidičů nákladních aut a jiných lidí zajišťujících bezproblémovou logistiku ke kupujícímu. Další problémy se obvykle týkají prodloužených dodacích lhůt, nízké dostupnosti zboží a v neposlední řadě i umělého zvyšování cen. Amazon v tomto případě učinil správný krok, kdy mu dřívější datum zveřejnění slev může zajistit lepší rozložení nákupů do několika týdnů a vyhnout se tak výpadkům v dodavatelském řetězci.
Platební akce v kurzu
Dalším významným segmentem, který by měl profitovat z Black Friday, jsou technicko-finanční společnosti. Mezi nejznámější patří Affirm a Afterpay. Tyto inovativní firmy se zaměřují na zákazníky, kteří nemají k dispozici dostatečnou hotovost a nabízejí velmi populární službu „Buy now, pay later“.